EKSPERTER I DIGITAL BOGFØRING

Automatisk bogføring af salg i webshops

Automatisk bogføring af salg i webshops

Har du en webshop, ved du hvor problematisk, det er at få bogført de enkelte salg i webshoppen korrekt. For din indløser sender dig en stor pose penge, som du selv skal få til at gå op med dit salg. Men heldigvis kan processen automatiseres. Det gør det samtidig nemmere at opdage og løse bogføringsfejl, før de kuldsejler økonomien. Læs med her, og hør hvordan du kan få en meget nemmere hverdag med automatisk bogføring af salg i din webshop.

Hvis du aldrig har drevet en webshop før, ved du slet ikke hvilke uforudsete udfordringer, der venter dig, når du skal have bogføringen til at stemme.

For selv om alting allerede kører helt digitalt, kan bogføringen af de enkelte salg i webshoppen give enorme hovedbrud. Samtidig er det nemt at få bogført moms og betalingsgebyrer til betalingsgateways og kortindløsere forkert. Eller glemme at få trukket det fra, hvis du tager varer retur.

Derfor har 98 % af alle danske webshops fejl i deres regnskab – eller betaler alt for meget i moms.

I hvert fald indtil de har automatiseret bogføringen af salg i deres webshop.

Derfor er bogføring af salg en stor udfordring for webshops

Når du sælger noget i en webshop, er der tre forskellige systemer, som skal arbejde sammen:

  • Webshop-systemet håndterer selve interaktionen med kunden.
  • Betalingsgatewayen sikrer, at kortbetalingen foregår, som den skal.
  • Kortindløseren sørger for at hæve pengene, og sætte dem ind på din bankkonto.

Udfordringen er, at du ikke kan få et samlet overblik over de tre systemer, så du kan følge den enkelte transaktion hele vejen, fra ordren går ind, og til pengene lander på din bankkonto. Du er nødt til at logge ind på hvert enkelt system, finde den enkelte ordre, og følge den manuelt.

Samtidig besværliggøres overblikket af, at kortindløseren samler alle indbetalinger for en eller flere dage i et samlet beløb. Det beløb er fratrukket eventuelle kort- og betalingsgebyrer. Hele beløbet overføres så til din bankkonto – og så skal du selv få det til at gå op med de enkelte salg i webshoppen. Samt sørge for at få bogført salget, gebyrerne og momsen korrekt for hver enkelt ordre.

Sådan fungerer automatisk bogføring af salg i webshops

Med tjenester som Storebuddy og IEX kan du automatisere bogføringen af salg i din webshop, ved at samle oplysningerne fra de tre forskellige systemer. Derved kan du følge hver enkelt ordre hele vejen gennem betalingsgateway og kortindløser i et samlet overblik hos tjenesten.

Det gør det væsentlig nemmere, at få den pose penge til at gå op, som kortindløseren har overført til din konto. Og sikrer, at både moms og gebyrer bogføres korrekt. Både ved salg og retur. På den måde er du sikker på, at du ikke får betalt for meget i moms.

Samtidig bliver det nemt at spotte, hvor der er gået et eller andet galt i processen. F.eks. så du rent faktisk ikke har fået betaling for ordren. Men alligevel har fået sendt den afsted.

Eller fange alle de andre bogføringsfejl, som nemt kan opstå i en webshop.

Samtidig sikrer Storebuddy også, at der altid er styr på momsen, hvis du sælger varer til private i udlandet fra din webshop. Både at du får opkrævet den rigtige momssats, at du får oprettet egen momsregistrering i det pågældende land, når det er nødvendigt, og at du får afregnet momsen korrekt i det enkelte land.

En anden mulighed er tjenesten Connectify. Den gør det muligt at forbinde din webshop med dit regnskabsprogram. Så kan du af den vej få overblik over, og bogført de enkelte ordrer korrekt.

Det er vigtigt du finder en bogholder, som kan bogføre korrekt

– Det kan vi hos Retio by Zignifikant

Har du også en fysisk butik?

Har du også en fysisk butik, hvor du sælger varerne, kan de fleste webshop-systemer udvides med en Point Of Sale (POS) løsning. Altså et kasseapparat som du kender det fra andre butikker. Derved kommer alle salg i både forretning og webshop igennem den samme betalingsløsning.

Derved kan du automatisere bogføringen salget i den fysiske butik med den samme tjeneste, som du bruger til webshoppen.

Ikke alle bogholdere rådgiver i digital bogføring

– Det gør vi hos Retio by Zignifikant

Læg bogføringen af din webshop ud af huset

Med automatisk bogføring af din webshop tages det svære ud af at få bogføring de enkelte ordrer – og minimerer fejlene i din bogføring.

Derfor bliver det også meget nemmere at lægge bogføringen af din webshop ud til en ekstern samarbejdspartner som f.eks. Retio by Zignifikant.

Vi har faktisk en afdeling, som ikke laver meget andet. Og som også kan hjælpe dig med at sætte den automatiske bogføring af salg op med en af de tjenester i skyen, som allerede findes på markedet.

Samtidig kan vi også hjælpe dig med at automatisere alle jeres øvrige administrative arbejdsgange i webshoppen. Også de mere komplicerede og komplekse som ikke umiddelbart kan håndteres af en tjeneste i skyen.

Vi har hjulpet danske webshops med digitalisering, automation og bogføring siden 2005. Så med os får du en samarbejdspartner, der kender webshop-branchen indgående, og ikke laver kedelige begynderfejl i bogføringen.

Så kontakt os i dag, og slip af med alle de daglige udfordringer med at bogføre salget i din webshop korrekt.

Vores services
Digitalisering af bogholderiet
Vi digitaliserer dit bogholderi, så du kommer trygt i mål
Outsource bogholderiet
Lej en ekstern bogholder, som kan klare bogføringen
Controlling
Lej en ekstern bogholder, som kan klare bogføringen
Lønadministration
Lej en ekstern bogholder, som kan klare bogføringen
Ekstern CFO / økonomichef
Lej en ekstern bogholder, som kan klare bogføringen
Lej en bogholder
Lej en ekstern bogholder, som kan klare bogføringen
Hos Retio by Zignifikant
Karriere
Vi digitaliserer dit bogholderi, så du kommer trygt i mål
Ledige stillinger
Vi digitaliserer dit bogholderi, så du kommer trygt i mål
Kultur
Vi digitaliserer dit bogholderi, så du kommer trygt i mål